اگر قصد خرید یک لپتاپ گیمینگ جهت بازی با آن هستید و نمیدانید با بودجه ای که دارید چه لپتاپی بخرید این مقاله به شما در تصمیم گیری کمک میکند.

در خرید لپتاپ های گیمینگ باید نکاتی را بدانید که مهمترین آن این مسئله که مهمترین فاکتور انتخاب یک لپتاپ گیمینگ قدرت کارت گرافیک آن است. در این مورد شک نکنید. اگر قصد خرید لپتاپ گیمینگ دارید به هیچ وجه نباید سراغ لپتاپی بروید که گرافیک مجزا ندارند زیرا جدیدترین لپتاپ های بازار با گرافیک مجتمع نیز نهایتا بتوانند بازی های روز که سنگین هم نیستند را با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کنند. پس از مرحله کارت گرافیک سراغ نمایشگر و حافظه رم و پردازنده قدرتمند تر بروید.

پیش از خرید لپتاپ گیمینگ باید بدانید که نباید از یک لپتاپ گیمینگ انتظار وزن پایین داشت. در مقاله ای که بهترین لپتاپ های ۲۰۲۲ را برای شما لیست کرده ایم سبک ترین لپتاپ گیمینگ که Zephyrus G14 از برند ایسوس بود به شما پیشنهاد دادیم که سبک ترین لپتاپ گیمینگ محسوب میشود. با این حال این لپتاپ چیزی در حدود ۱.۷ کیلوگرم وزن دارد که اگر وزن شارژر آن هم به آن اضافه کنید به بالای ۲ کیلوگرم میرسد.

نکته ی دیگر شارژدهی است. لپتاپ های گیمینگ مصرف برق بالایی دارند و به همین دلیل شارژدهی باتری آنها بالا نیست. در حالتی که با یک لپتاپ گیمینگ بازی نکنید میتوانید در بهترین حالت تا ۶ ساعت نیز شارژدهی را تجربه کنید ولی به محض اجرای بازی شارژ شما توسط سیستم قدرتمند این لپتاپ ها بلعیده میشود! پس انتظار بازی کردن طولانی مدت بدون استفاده از شارژر از لپتاپ گیمینگ توقع بی جایی است.

در مجموع اگر بخواهیم ویژگی های لپتاپ های گیمینگ را توصیف کنیم به چند مشخصه ی اصلی میرسیم:

  • داشتن پردازنده محاسباتی (cpu) و پردازنده گرافیک (gpu) مجزای قدرتمند
  • داشتن حافظه اس اس دی پرسرعت در کنار یک حافظه HDD با ظرفیت بالا جهت نصب بازی
  • نمایشگر های با نرخ نوسازی بالا ولی دقت متوسط رو به بالا در نمایش رنگ ها
  • طراحی بدنه ی بزرگ و جاگیر
  • وزن زیاد و قابلیت حمل پایین
  • عمر باتری کم

 

در ادامه چند لپتاپ گیمینگ با بودجه های مختلف را به شما پیشنهاد میدهیم. توجه داشته باشید که لپتاپ های گیمینگ به علت داشتن پردازنده گرافیکی وهم چنین سی پی یو قدرتمند قیمت بالایی دارند.

 

۱. بهتری لپتاپ گیمینگ با بودجه تا ۲۵ میلیون تومان (اقتصادی)

حداقل قیمت خرید یک لپتاپ گیمینگ در بازار ۲۵ میلیون تومان است. حتی با پرداخت این مبلغ نیز انتخاب چندانی ندارید. اکثر لپتاپ های گیمینگ با این رنج قیمت با پردازنده های سری Geforce GTX 1650 معرفی میشوند که امکان اجرای بازی های کامپیوتری با تنظیمات متوسط را دارند.


لنوو آیدیاپد گیمینگ ۳



 

لنوو در صنعت کامپیوتر های شخصی همان نقش شیائومی در بازار موبایل را بازی میکند. معرفی لپتاپ هایی با مشخصات جذاب و با قیمتی پایین تر از رقبا. لنوو آیدیاپد گیمینگ ۳ مدل های مختلفی دارد. مدل با مشخصات سخت افزاری core i5-10300H و کارت گرافیک GTX 1650Ti قدرت لازم برای اجرای بازی ها را با تنظیمات حداقلی دارد. از دیگر مشخصات این لپتاپ میتوان به رم ۱۶ گیگابایتی DDR4، یک ترابایت حافظه HDD، نمایشگر ۱۵.۶ اینچی مات با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز اشاره کرد. پیشنهاد میکنیم که برای اجرای بازی ها لپتاپ خود را همیشه و در تمامی لپتاپ های گیمینگ به برق متصل کنید تا دچار افت عملکرد نشوید. اما اگر به برق دسترسی ندارید باتری ۴۵ واتی این لپتاپ میتواند تا ۲-۴ ساعت در کاربری های معمولی مانند پخش فیلم و وبگردی شما را همراهی کند. اگر قصد خرید این لپتاپ را دارید پیشنهاد میکنید در اولین فرصت هارد این لپتاپ را با یک نمونه SSD تعویض کیند.

 

 

۲. بهترین لپتاپ گیمینگ با بودجه تا ۳۰ میلیون تومان (میان رده)

در این رنج قیمتی میتوانید گزینه های بیشتری داشته باشید که بازی ها را با تنظیمات بالاتری اجرا کنند اما متاسفانه حتی با ۳۰ میلیون تومان نیز نمیتوانید یک لپتاپ گیمینگ فوق العاده تهیه کنید که همه ی بازی های روز را با بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی به راحتی اجرا کند.


لنوو لیجن ۵




لیجن ۵ لنوو یکی از پرفروش ترین لپتاپ های گیمینگ شناخته میشود. لپتاپی که قدرت پردازشی زیادی را با هزینه ای معقول در اختیار شما قرار میدهد. در بازه ی قیمتی ۳۰ میلیون تومان  پیشنهاد ما خرید یکی از مدل های لیجن ۵  با پردازنده اینتل مدل core i5-10500H و کارت گرافیک انویدیا RTX 3050 است. این لپتاپ یک حافظه ذخیره سازی ۵۱۲ گیگابایتی نیز دارد که به عملکرد بهتر این دستگاه کمک زیادی میکند. رم این لپتاپ گیمینگ ۸ گیگابایت است که پیشنهاد میکنیم آن را پس از خرید ارتقا دهید. صفحه نمایش این لپتاپ نیز نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز است که جین اجرای بازی ها حس خوبی به شما منتقل میکند. باتری دستگاه نیز ۶۰ وات ساعتی است که در استفاده معمولی تا ۵ ساعت به شما شارژدهی میدهد.

 

 ۳. بهترین لپتاپ گیمینگ تا ۳۵ میلیون تومان (میان رده)


لنوو لیجن ۵




تا ۳۵ میلیون تومان میتوانید مدل گران قیمت تر همان لیجن ۵ را تهیه کنید که با کارت گرافیک RTX 3050Ti و پردازنده core i5 -  11400H و همراه با رم ۱۶ گیگابایتی فروخته میشود. حافظه داخلی این لپتاپ مشابه مورد قبل ۵۱۲ گیگابایت هارد اس اس دی است.

 

۳. بهترین لپتاپ گیمینگ با بودجه تا ۴۵ میلیون تومان (بالارده)

داشتن یک نمایشگر با نرخ نوسازی زیاد، حافظه رم سریع و با حجم زیاد و هارد اس اس دی در کنار کارت گرافیک و پردازنده ی قدرتمند تر ویژگی های لپتاپ های بالارده محسوب میشوند.


ایسر Predator Helios 300




این لپتاپ یکی از زیباترین و قدرتمند ترین لپتاپ های نسبتا گران قیمت بازار است که با پردازنده اینتل Core i7-11800H و کارت گرافیک انویدیا Geforce RTX 3060 و همراه با ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت هارد اس اس دی به شما فروخته میشود. این لپتاپ به لطف توان بالای کارت گرافیکش، از پس اجرای بازی های سنگین با نرخ فریم های بالا بر می آید. صفحه نمایش این لپتاپ یک صفحه ۱۵.۶ اینچی با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز است که بازی کردن با این لپتاپ را جذاب میکند.

 

۴. بهترین لپتاپ گیمینگ با بودجه تا ۵۰ میلیون تومان (بالارده)


لنوو لیجن ۵ پرو




لنوو این لپتاپ قدرتمند را با قیمتی مناسب به نسبت مشخصات سخت افزاری آن به فروش می رساند. پردازنده ۷ نانومتری رایزن ۷ مدل 5800H، کارت گرافیک انویدیا RTX 3060 که ۶ گیگابایت حافظه مجزا دارد و در کنار آن صفحه نمایش مات ۱۶ اینچ ۱۶۵ هرتزی با دقت ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسلی را نیز اضافه کنید تا به جذابیت این لپتاپ پی ببرید. حافظه رم این لپتاپ در مدل Legion 5 Pro-e ۱۶ گیگابایت است و با هارد ۵۱۲ گیگابایتی اس اس دی به شما فروخته خواهد شد.

 

این مقاله ادامه دارد...