اینتل در حال آماده شدن برای افزایش قیمت پردازنده ها و چیپ های خود می باشد. طبق گزارش ورج، اینتل قیمت پردازنده های خود را در بخش پردازنده های بالارده و پرچمدار و طیف وسیع دیگری از چیپ های تولید این شرکت را تا اواخر امسال افزایش قیمت خواهد داد. اینتل از همین حالا به مشتریان خود تذکر داده است که قیمت کالاهای این شرکت افزایش خواهند داشت. مسئله ای که به موجب آن باعث افزایش قیمت کامپیوتر های خانگی و شخصی و لپتاپ ها میشود.

اینتل میگوید که عدد دقیق افزایش مشخص نشده است ولی بعضی چیپ ها ممکن است تا ۲۰ درصد نیز افزایش قیمت را تجربه کنند. علت این افزایش قیمت از طرف اینتل تورم مداوم و افزایش هزینه مواد اولیه، حمل و نقل و توسعه عنوان شده است.

 

 

 

این افزایش قیمت درحالی انجام خواهد شد که بازار رایانه های شخصی با کاهش مواجه شده است و تورم همین حالا هم میانگین قیمت فروش قطعات کامپیوتر های شخصی را تحت تاثیر قرار داده است. طبق گزارش Gartner بازار کامپیوتر های شخصی یا PC ها حدود ۱۳ درصد در چهار ماه اول سال ۲۰۲۲ افت داشته است. این کاهش شدید ترین افت بازار pc ها در۹ سال اخیر است. اتفاقی که علت اصلی آن را باید تغییرات جغرافیایی-سیاسی و اقلیمی در حال وقوع که زنجیره ی تامین قطعات را در جهان با مشکل مواجه کرده است.

درحالی که همانطور که در در مقاله ی کمبود کارت گرافیک رو به اتمام است اشاره کردیم، کمبود قطعات در حال اتمام است ولی از طرفی فشار تورم افزایش یافته است. بازار رایانه های شخصی در طی ۲ سال اول همه گیری کرونا با رشدی غیر قابل تصور همراه بود. اما اکنون با کاهش همه گیری و کمتر شدن تعداد افرادی که از دور کارهای خود را انجام میدهند، این بازار به تعادل و تقاضای واقعی خود بازگشته است.

بازار PC در اروپا، خاورمیانه و افریقا تا ۱۸ درصد نیز کاهش داشته است. درحالی که بازار رایانه های شخصی در حال کاهش است و اینتل آماده افزایش قیمت پردازنده های خود می باشد، در آن سوی میدان اتفاق دیگر در بازار کارت گرافیک ها درحال وقوع است. قحطی کارت گرافیک از ماه پیش به لطف سقوط بازار رمز ارز ها  تمام شد. استخراج کنندگان بازار کریپتو بازار پردازنده های دست دوم را با کارت گرافیک هایی که ارزش خرید ندارند و بسیار مستهلک شده اند اشباع کرده اند. این به این معناست که کارت های جدید انویدیا راحت تر به دست مشتریان خواهد رسید.

 

 

 

اگر قصد خرید یک کیس آماده و یا جمع کردن رایانه شخصی خود را دارید الان زمان مناسبی به نظر میرسد. زیرا همزمان در دوره ی بازگشت کارت گرافیک ها به قیمت اصلی خود و حتی پایینتر از آن هستیم و از طرفی دیگر هنوز افزایش قیمت پردازنده ها اعمال نشده است. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که  به زودی با کارت گرافیک های سری ۴۰ انویدیا وارد عصر جدید از کارت گرافیک ها خواهیم شد. پس اگر دنبال بهترین و جدید ترین ها هستید ممکن است بهتر باشد کمی صبر کنید!